Over mijn beroepskeuze heb ik nooit getwijfeld: als kleine jongen al ging mijn hart sneller kloppen bij het zien van een bijzondere schoolkaart of een met liefde uitgegeven atlas. En dat is zo gebleven. Als sociaal geograaf richt ik me erop hoe mooi en fascinerend de wereld is. Mijn specialisme is de geschiedenis van het vak aardrijkskunde. Daarbij richt ik me op de ontwikkelingen in zowel basisonderwijs als voortgezet onderwijs. Tijdens projecten ben ik actief als initiator, bruggenbouwer en trendwatcher.

Initiator: van idee naar product

Aan goede ideeën voor boeken, artikelen en tentoonstellingen geen gebrek. Veelbelovende initiatieven kunnen rekenen op mijn enthousiaste inzet. Ik houd ervan om projecten waar ik achter sta op poten te zetten en tot een succes te maken. Daarbij ben ik kritisch en pragmatisch. Mijn opdrachtgevers hebben immers niet zoveel aan een los idee, maar willen ook weten hoe het zit met de levensvatbaarheid. Daarom presenteer ik een uitgewerkt projectvoorstel, compleet met gedetailleerde planning, financieringsvoorstellen en mogelijke samenwerkingspartners.

Bruggenbouwer: verbinden en combineren
Of het nu gaat om een researchproject, een fotoboek of een tentoonstelling: iets moois creëren doe je samen met andere mensen. Althans, zo zie ik het. Daarom ga ik actief op zoek naar samenwerkingspartners die vanuit hun eigen discipline of achtergrond een bijdrage kunnen leveren. Ik streef naar vruchtbare combinaties, leg bijvoorbeeld contact met beroepsverenigingen zoals het KNAG, opleidings- en onderzoeksinstituten, gemeenten of historische verenigingen. Ik vraag advies aan specialisten en zoek sponsors. Het brede netwerk dat ik in de loop der jaren als auteur, tentoonstellingenmaker en onderwijscoördinator heb opgebouwd, komt daarbij goed van pas.

Trendwatcher: historisch perspectief
Ik ben in het bijzonder geïnteresseerd in de geschiedenis van het vak aardrijkskunde. Ook de nieuwste ontwikkelingen in onderwijsland volg ik op de voet. Ik ben goed thuis in de jongste didactische methoden en nieuwste digitale leermiddelen. Graag plaats ik deze ontwikkelingen in een historisch perspectief, zodat de rode draad helder wordt en onderwijskundigen kunnen leren van ervaringen uit het verleden. Als trendwatcher richt ik mijn blik dus zowel op het verleden als de toekomst. Mijn projecten beginnen meestal met een dosis research. Ik bijt me vast in een onderwerp, bezoek diverse archieven en bibliotheken om mijn bronnen na te pluizen. Daar geniet ik van, om zo de diepte in te duiken. Mijn bevindingen en ontdekkingen maak ik op verschillende manieren openbaar, via boeken, tentoonstellingen, lezingen en interviews.